Je laat familie en vrienden weten dat je gaat trouwen met een huwelijksuitnodiging of trouwkaart, alhoewel de meeste bruidsparen het eerder laten weten met een save the date kaartje.Maar hier gaan we het hebben over de huwelijksuitnodigingen. Voor de meeste bruidsparen zijn er hoge verwachtingen voor elk element van de bruiloft planning, dus ook voor de uitnodiging.
Begin met een visueel thema dat bij jullie past. Gebruik kleuren en afbeeldingen die afstemmen met de rest van de bruiloft. Als daar een kleurenschema voor de ceremonie is, begin daarmee. Alle details die je kunt verzamelen over de locatie, het aantal gasten of hoe formeel (of niet) de bruiloft zal zijn, kunnen je helpen een idee te krijgen van waar te beginnen.
De meeste huwelijksuitnodigingen hebben bepaalde stijlen: traditioneel en elegant, eenvoudig en minimalistisch, modern en licht of vintage. Een andere populaire optie is een op foto’s gebaseerde stijl.
Gebruik een mooi lettertype
Mooie lettertypen zijn een veelvoorkomend kenmerk van huwelijksuitnodigingen. Scripts, penseel, kalligrafie en handschriftlettertypen zijn zeer bruikbare opties omdat uitnodigingen een beperkte hoeveelheid tekst bevatten.
Koppel een mooi lettertype met eenvoudige schreefloze lettertype om het contrast tussen tekstelementen te maximaliseren en een balans te creëren. Kies een sierlijk lettertype voor de namen, een strak lettertype voor de datum etc….
Verstrek vitale inhoud
Een goede uitnodiging bevat belangrijke informatie voor de gasten. Zorg ervoor dat je deze vragen in je huwelijksuitnodigingen beantwoordt.
- Wie gaat er trouwen?
- Wanneer is de bruiloft?
- Wat is de locatie?
- Wat is het thema of de kleding? (De beelden kunnen een idee geven.)
- Waar kan ik meer informatie of RSVP vinden?
- Link naar je website
De meeste paren maken vandaag een trouwwebsite of gebruiken een hashtag op sociale media om familie en vrienden te betrekken bij hun grote dag. Zorg ervoor dat deze elementen op de uitnodiging staan, zodat iedereen vanaf het begin weet hoe je deel moet uitmaken van je bruiloft. Je kunt ze aanmoedigen om op een fotogalerij te klikken of foto’s van het paar te delen met behulp van de hashtag om ‘hype’ voor de bruiloft te bouwen.
Deze kleine details kunnen ertoe bijdragen dat iedereen zich meer betrokken voelt, en onthouden aan RSVP omdat jullie bruiloft een topevenement is. (Bovendien zien ze waarschijnlijk ook dat anderen berichten plaatsen, waardoor het nog meer aantrekkelijk wordt.
Gebruik een leuk Ampersand
Bijna elke huwelijksuitnodiging of kaart gebruikt twee namen met een “en” ertussen. Vier de bruiloft van Peter en Karin.
Schakel die “en” uit voor een en-teken.
Een leuk en-teken kan een geweldig designelement toevoegen dat ook heel leuk kan zijn om mee te werken.
Gebruik een ampersand in hetzelfde lettertype als namen of kies voor een ander lettertype voor een logo-achtige.. (Chopin Script is bijzonder leuk.)
Pas een sjabloon aan
Beginnen met een vooraf ingestelde ontwerpsjabloon voor een huwelijksuitnodiging kan een geweldige manier zijn om het ontwerp in beweging te krijgen om je een idee te geven welke stijl het beste bij jullie past. Gelukkig kun je op steeds meer plekken zelf je huwelijksuitnodiging online ontwerpen, en de meeste hebben ook vooraf opgemaakte sjablonen.
Een sjabloon is een goede start voor bruidsparen die niet gewend zijn om drukwerk ontwerpen te maken, omdat sjablonen in standaardformaten worden geleverd en elementen bevatten zoals CMYK kleur en aflooplijnen voor beter afdrukken.
Een goede sjabloon is volledig aanpasbaar. Zoals kleuren of lettertypen of andere elementen die het beste aansluiten bij jullie behoeften. Zo maak je je huwelijksuitnodiging eigen in het ontwerpproces. Er zijn diverse aanbieders voor het online ontwerpen van je trouwkaarten.
Upgrade met mooie afwerkingen
Bij het ontwerpen voor afdrukken, met name voor een huwelijksuitnodiging, kunnen afwerkingen het grote verschil maken.
Neem een ​​element op zoals folie, UV-coating, embossing of boekdruk om de uitnodiging op te laten vallen.
Maak er een foto-aandenken
Het trieste van het ontwerpen van een kaart of uitnodiging is dat je weet dat de ontvanger het opent, ernaar kijkt en het waarschijnlijk weggooit. Maak het ontwerp een beetje meer duurzaam met een huwelijksuitnodiging die tevens fungeert als een prachtige fotoherinnering.
Een geweldig beeld van het paar in combinatie met eenvoudige lettertype kan veranderen in een geweldig pronkstuk van een ontwerp dat mensen willen vasthouden.
Heb je geen foto die bij je past? Overweeg in plaats daarvan een illustratiekarikatuur.
Let op de verpakking
Een huwelijksuitnodiging is meer dan zomaar een kaart. Zelfs als je een eenzijdige uitnodiging ontwerpt (wat een populaire optie is) zal het waarschijnlijk met de rest van de post in de brievenbus verschijnen.
Het uiterlijk en ontwerp van enveloppen zijn minstens zo belangrijk. Een envelop met de uitnodiging moet hetzelfde gevoel en dezelfde sfeer weergeven als de kaart zelf.
Zoek naar enveloppen die overeenkomen met de kleur en verfijning van het kaartontwerp.
Denk aan de buitenkant van verpakkingen, zoals hoe enveloppen worden geadresseerd. Gebruik dezelfde lettertypen als de kaart om de geadresseerde te laten weten dat het niet zomaar een reclame briefje is.
Afdrukken op goed papier
Wanneer iets wordt gemaakt dat wordt afgedrukt, zegt niets dat het resultaat speciaal is, zoals geweldig papier. Kies voor hoogwaardig papier met een goed gewicht en gevoel.
Stevige uitnodigingen op goed papier zien er vaak beter uit!
Kies een papiersoort dat overeenkomt met het ontwerp, lettersoort of beelden.
Laat mensen weten waarvoor ze uitgenodigd zijn
Als je mensen uitnodigt voor ceremonie, of receptie of het diner en avondfeest dan is het eenvoudiger als je daarvoor een apart kaartje met de huwelijksaankondiging bij meestuurt. Op dit kaartje vermeld je de locatie en het uur waarop de genodigden worden verwacht.
Wanneer verstuur je de huwelijksuitnodigingen
De trouwkaart wordt 6 tot 8 weken voor het huwelijk verstuurd. Hou er rekening mee dat er in drukke periodes soms een langere wachttijd kan zijn bij de drukker.